De wereld staat niet stil. Tachograaffabrikanten zijn verplicht elke 2 jaar alle modellen te evalueren en te toetsen aan de eisen die vandaag de dag gelden, vooral op het gebied van veiligheid en actuele (en indien mogelijk toekomstige) wet- en regelgeving. Zodoende brengt Continental de DTCO 4.0e op de markt.
Tegelijkertijd is dit ook het moment geweest om deze nieuwe tachograaf te voorzien van extra handige toevoegingen voor de transporteur. Met de steeds strengere regels en het invoeren van het Europese sanctieregister voor vervoersovertredingen (ERRU), biedt de DTCO 4.0e meer mogelijkheden om fouten en de daarbij behorende boetes te voorkomen.
Alle Continental/VDO Slimme tachografen DTCO 4.0 kunnen naar de nieuwe DTCO 4.0e worden geupdate.
Nieuwe voertuigen worden al voorzien van de DTCO 4.0e
Intussen worden vrijwel alle nieuwe voertuigen af fabriek al van de DTCO 4.0e voorzien en profiteert je chauffeur daarmee van de volgende voordelen:
Sneller en eenvoudiger in gebruik – In no-time op weg!
Enkele bemanning:
- Snellere kaart in- en uitvoer en verkorte tijd tot eerste handmatige invoer,
- Meer tijd voor eerste handmatige invoer: Time-out verhoogd naar 10 minuten. Mocht de bestuurderskaart toch na 10 minuten onverhoopt worden uitgeworpen, dan kan deze direct weer in de tachograaf gestoken worden,
- Boordcomputer wordt sneller voorzien van additionele informatie,
- Cabotage regelingen: Bij het passeren van de landsgrens dient vanaf februari 2022 bij de eerstvolgende gelegenheid de landcode ingevoerd te worden. Het zoeken naar de juiste landcode blijft je bespaard, want deze staat voortaan al voorgeselecteerd. Zo voer je bijvoorbeeld nooit meer de ‘E’ in voor Engeland of de ‘P’ voor Polen. Sta je op een grensgebied met meerdere landen, dan worden deze landen weergegeven en kun je direct daaruit kiezen,
- Klaar om te rijden! Geen onduidelijkheid meer wanneer je nu wel of niet kan gaan rijden. Het DTCO 4.0e scherm geeft het gewoon aan: ‘Klaar om te rijden’,
- Resterende rijtijden vrijwel direct beschikbaar voor chauffeur en boordcomputer. Wil je weten hoe lang je nog mag rijden? Indien de VDO-counter geactiveerd is, zijn deze gegevens direct voor je zichtbaar. Ook is deze informatie binnen 3 seconden na het insteken van de bestuurderskaart beschikbaar voor de boordcomputer.
Bij dubbele bemanning – razendsnelle dubbele kaart invoer:
- Je geniet van alle voordelen zoals bij enkele bemanning,
- Vrijwel direct op pad: Invoeren van 2 kaarten en afhandelen van handmatige invoer is nog nooit zo snel geweest.
Arbeidstijden in de DTCO 4.0e
De arbeidstijden conform richtlijn 2002/15 EG kunnen door de werkplaats worden ingevoerd in de tachograaf. Met nieuwe signaalfuncties in de DTCO 4.0e wordt bij het overschrijden van de arbeidstijd een waarschuwing gegeven.
Voordelen voor werkplaatsen
Ook voor de werkplaats zijn er veel voordelen te behalen met de nieuwe DTCO 4.0e.
- Vooraf gedefinieerde keuzes vereenvoudigen de stappen gedurende het ijkproces
Verkorten ijkproces:
- Serienummers externe DSRC-units worden bij koppelen automatisch ingelezen.
- Serienummers van de KITAS worden bij koppelen automatisch ingelezen
- Proactieve waarschuwingen als de kaartlezer gereinigd moet worden